Kippensoep (met een oosters tintje)

Mijn vriend houdt niet zo van soep, maar is toch elke keer blij als deze op tafel staat!

soepie

Het is opnieuw een simpel recept. Ik post de laatste tijd eigenlijk alleen maar simpele recepten. Ik werk nu namelijk fulltime, forens daarbij dagelijks van Groningen naar Emmen, doe de boodschappen, (een groot deel van) het huishouden, kook doorgaans…

Moraal van het verhaal; pas vooral het recept naar eigen wens aan en maak er wat meer werk van (bv. wat meer groente, zo doe ik er vaak champignons bij). Ook kun je het ei dan even apart bakken, in reepjes snijden en dan pas bij de soep voegen. Maar als je, net als ik, daar even geen zin in hebt (en afwas wilt besparen) is hij ook ‘zo’ al lekker!

Ingrediënten (2 pers.)

Kipfilet (ca. 2 stuks)
Dumplings*
Ei
Kippenbouillon (1½ á 2 tabletten)
Udon (200 gr.)*
Olijfolie
Sesamolie
Ketjap manis
Chilipoeder
Peterselie
Sesamzaadjes

* Vrijwel alle genoemde ingrediënten zijn wel bekend denk ik, maar ik kan me voorstellen dat je bij ‘udon’ en ‘dumplings’ een wenkbrauw verbaasd optrekt. Udon is een japanse noodle, een soort dikke bami. Wij halen het altijd bij de toko, en op de foto hieronder zie je het links in beeld liggen (dat pakje). ‘Dumplings’; een soort dim sum voor je soep. Op de foto liggen ze redelijk in het midden (de witte bolletjes). Ook te verkrijgen bij de toko, in wel 1000 soorten. Het zijn balletjes deeg met daarin een vulling (van bv. vlees of vis). Je kunt ze stomen, koken, bakken, frituren… etc. Wij zijn fan!

IMG_0933

Recept

1. Marineer de in stukjes gesneden kipfilet 10 minuten in de ketjap manis (zie rechts in de foto bovenin).

IMG_0934

2. Zet de pan op relatief hoog vuur met een scheutje olijfolie. Bak de kipfilet hierin (zo goed als) gaar.

IMG_0935

3. Nu kan het ei er bij in. Goed doorroeren zodat je kleine ‘stukjes’ ei krijgt en geen aangekoekte bodem.

IMG_0937

4. Tijd om er heet water bij te voegen. De hoeveelheid is even een vraagteken (voor een schatting; zie foto?), maar liever iets te weinig dan teveel. Je kunt er later altijd nog wat water bijvoegen.

5. En dan nu de bouillon blokjes! Ik doe er altijd 2 in, maar houd wel van een kruidig soepje. Je kunt dus gerust minder doen. Ook giet ik er nu een scheutje sesamolie bij. Het smaakt lekker, en maakt van die leuke olievlekjes in je soep (ben ik de enige die dat er altijd zo leuk vind uitzien?).

IMG_0938

6. Nu gaan de dumplings en udon (deze eigenlijk een paar minuten later) erbij. De udon snijd ik meestal even in kleinere stukjes (anders neem je straks een hap van je soep, valt de udon er half naast en plons zit je onder de opgespatte soep… hoewel dit altijd alleen mij en nooit mijn vriend overkomt).

7. Na ca. 10 minuten zijn de dumplings gaar (ligt een beetje aan de soort die je hebt gekocht). De udon heeft ‘maar’ ca. 5 minuten nodig. Nu naar smaak nog wat chilipeper, en voor het oog wat peterselie.

8. Wanneer ik de borden opdien strooi ik er meestal nog wat sesamzaadjes overheen.

soepie

Wij stomen vaak nog wat meer soorten dumplings in een andere pan (met zo’n ouderwets stoommandje). Wat chilisaus erbij om ze in te dippen en je maaltijd is compleet. Maar je kunt er natuurlijk ook een simpel stokbroodje o.i.d. bij eten. Eet smakelijk!

Plaats een reactie